header
חלקים למרצדס - צרכנות בישראל בעבר ובהווה
 

נושא הצרכנות בישראל ובמיוחד בענף הרכב, הן רכישת רכבים והן רכישת חלקי חילוף למרצדס ולרכבים אחרים, עבר בעשורים האחרונים שינויים אדירים. מקבוצת אוכלוסייה פסיבית המגיבה ככל יכולתה למצבים משתנים, לאוכלוסייה מגובשת המסוגלת לגבש חרם צרכני וליישם אותו. איש לא היה מעלה בדעתו לפני עשרים שנה ואפילו פחות חרם על המוצרים של אחת החברות הגדולות במשק הישראלי. איש לא העלה בדעתו אפשרות לייבוא אישי של רכבים ולרכישת חלקים למרצדס ולרכבים אחרים שלא דרך יבואני הרכב.

ענף הרכב כנייר הלקמוס להרגלי הצריכה החדשים

ניתן למנות גורמים רבים שהשפיעו על המהפך באופי הצרכני של הישראלי הממוצע. עם הגורמים הללו ניתן למנות את האינטרנט, שחדר במהירות לחיינו ומאפשר השוואת מחירים במהירות וביעילות ואולי את גלי העלייה הגדולים, שהביאו איתם קבוצת אוכלוסייה גדולה עם מודעות צרכנית גבוהה. אבל הדבר שהשפיע יותר מכל הוא הגברת התחרותיות במשק, כולל בענף הרכב.
  • ייבוא אישי: תופעת הייבוא האישי של רכבים התגברה מאד, וישראלים רבים חוסכים אלפים רבים של שקלים כשהם נמנעים מפער התיווך של יבואניות הרכב.
  • חלקי חילוף: הנהג הישראלי למד כי ניתן להשיג חלקי חילוף למרצדס, שהוא רכב יוקרתי, כמו גם חלקים לרכבים אחרים, במחירים אטרקטיביים הרבה יותר מאשר אצל יבואני הרכב ובחנויות הייעודיות. המדובר בחלקים מקוריים לחלוטין ולא בחלופות זולות, ובכל זאת ניתן להשיג אותן במחירים תחרותיים.
  • מוצרים ואביזרים משלימים: גם אלה ניתנים לרכישה במחירים תחרותיים אצל סוחרים המיבאים אותם במקביל ליבוא ה"רשמי" שלהם. חלקים למרצדס ניתנים להשגה במחירים הנמוכים בעשרות אחוזים ממחירם הרשמי.
  • רכישת רכב: גם תחום רכישת הרכב עבר מהפך עם חדירת הליסינג לישראל. בתחילה היתה זו פריבילגיה לחברות מסחריות בלבד ואולם מהר מאד החלו גם אנשים פרטים לרכוש רכבים בשיטה זו.
  • טיפולים לרכב: אחד הדברים שייחדו מוסכים מורשים לרכבי מרצדס, לדוגמא, יחסית למוסכים אחרים היתה חלקים למרצדס מקוריים שניתן היה להשיג רק במוסכים אלה, ונמכרו שם במחירים מפולפלים וברווח של מאות אחוזים. מרגע שניתן לרכוש חלקי חילוף למרצדס במקומות אחרים, סר חינם של המוסכים המורשים.
ענף הרכב הוא אחת המראות הטובות ביותר לבחינת השינויים בתודעה הצרכנית הישראלית. הצרכן הישראלי אבר אמנם דרך ארוכה, אבל עוד רחוקה הדרך להשפעה אמיתית של הצרכנים על המחירים, כפי שהיא באה לידי ביטוי במקומות אחרים בעולם. המחאה החברתית והחרמות על חברות שונות מבשרים ככל הנראה על תחילתו של השלב הבא התודעה הצרכנית הישראלית.
 
צור קשר
 
 
 
מאשר/ת לקבל ניוזלטר